Cred că am crescut mare

Cărţile lui Jane austen nu au subiecte grozave, nu chiar, dacă stai să te gândeşti. Farmecul lor stă în fineţea observaţiilor scriitoarei, înţelegerea pentru oameni, abilitatea de a crea personaje atipice. De obicei scriitorii, artiştii pun în creaţia lor cât de mult pot din ei înşişi şi Jane Austen vine cu o serie de personaje principale deloc asemănătoare care, cred eu, nu s-ar fi înţeles între ele.

Preferata mea e Persuasiune deşi se sfârşeşte nasol. Nu înţeleg de ce mereu la sfârşitul cărţilor, cititorului îi e impus că bărbatul e cel norocos s-o capete pe fată. Fata e norocoasă şi ea, dar nu în aceaşi măsură. Whatever

Bineînţeles preferata tuturor e, pe drept, Mândrie şi prejudecată, are cea mai grozavă eroină, cel mai interesant erou, cea mai grozavă familie, cele mai grozave încurcături. Sigur, e o carte genială, am citit-o nu numai odată şi am văzut toate ecranizările (asta nu înseamnă mare lucru totuşi, am văzut cele mai multe ecranizări ale operelor britanice de secol 19, vezi aici).

Însă descopăr că nu mai îmi place Fitzewilliam Darcy şi asa mă face să cred că în sfârşit am crescut mare. Uneori pe parcursul poveştii îmi vine să mă strâmb de parcă aş mânca lămâie şi ( voi ştiţi că eu vorbesc cu personajele în timpul fimului) am simţit nevoia să spun de repetate ori „No Elizabeth, don’t do it!” E un înfumurat manipulator snob prost-crescut lipsit de simtul umorului care face un gest nobil de mari dimensiuni şi astfel devine peste noapte un om nou lipsit de atributele care îl caracterizează tot restul cărţii.

Seriously, Elizabeth, don’t go into the light!

5 responses to this post.

  1. Măcar știe să atragă cititorii…

    Asta îmi aduce aminte că în una din cele mai recente ecranizări a „Mândrie și prejudecată” mi-a displăcut faptul că domnul Darcy era prea molău. Ceva gen… în loc ca ochii lui să exprime mândria pentru care e recunoscut personajul, e ca și cum el ar fi fost tot filmul un pămpălău în limbă după Elizabeth… ceea ce după mine e foarte rău.

    Răspunde

  2. Posted by Anca on 31 Ianuarie 2011 at 10:58 pm

    Eu cred ca ai ‘crescut radicala’ 🙂 Darcy se schimba pentru Elizabeth, ceea ce, granted, e cam nerealist, dar si motivul pentru care e atat de iubit, zic eu.
    Apoi, mie Elizabeth si Darcy mi se par extrem de asemanatori. Sa nu uitam ca Elizabeth rade intruna de cei din jurul ei si o face inteligent si subtil. Darcy, in schimb, stramba din nas. Ambii au motive. Darcy e mai inadaptat la societate, sa zicem.
    ps: daca dl. Darcy e manipulator, ce sa mai spunem de dl. Rochester? 😀

    Răspunde

Lasă un răspuns

